Het groeiende belang van Employer branding
De arbeidsmarkt kent momenteel een ‘war for talent’. Slechts 11% van de Nederlandse werkzoekenden is actief op zoek naar een baan, 46% latent werkzoekende staan open voor een nieuwe baan en ruim 42% zoekt helemaal niet. Het vinden van het schaap met de 5 poten is lastiger dan ooit en daarnaast vis je ook nog in dezelfde vijver als andere bedrijven.
Kortom, de krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het lastig is om iemand te vinden die precies voldoet aan de eisen van jouw openstaande functie. Het is nu belangrijker dan ooit om naast actieve ook latente werkzoekenden te bereiken en je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Dit doe je door te vertellen wat jouw organisatie zo uniek maakt. De start van het creëren van een merkvoorkeur en het vergroten van je bereik onder de latente doelgroep doe je door middel van Employer Branding.
Cultural fit
De match met de cultuur van de organisatie is een belangrijk pullfactor voor kandidaten. Veel kandidaten solliciteren niet meer alleen op basis van een vacature. Ze gaan op zoek naar meer informatie over de organisatie achter de vacature. Naast de functie-inhoud, willen ze weten wie hun potentiële werkgever is en waar deze voor staat.
Hierbij zoeken ze een perfecte match in de Person-Organization Fit. Dit is de overeenkomst tussen de normen en waarden van de organisatie, en die van de kandidaat.
Voordelen voor jou als organisatie
Niet alleen voor de kandidaat interessant, maar ook de organisatie heeft erg veel baat bij het vinden van een werknemer die perfect past bij de organisatie. Nog een reden om te starten met Employer Branding: een sterk Employer Brand kan voor tot wel 43% lagere cost per hire zorgen.
En dat is niet alles. Wij hebben een aantal feitjes van Employer Branding op een rijtje gezet.
- 67% van de kandidaten accepteert een lager salaris als een organisatie positieve recensies online heeft;
- 69% van de kandidaten solliciteert sneller wanneer een organisatie zijn merk actief managed;
- 84% van de medewerkers overweegt om hun huidige baan te verlaten voor een ander bedrijf met een beter imago;
- 50% meer gekwalificeerde kandidaten, bij goede Employer Branding;
- 28% verlaging in de turn-over van organisatie.
Wat is Employer Branding?
Een Employer Brand omschrijft hoe jij als werkgever gezien wordt op de arbeidsmarkt en de perceptie die huidige werknemers hebben van jou als werkgever. Employer Branding zijn alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste werkgeversimago op een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te verkrijgen en behouden. Hierbij verdiep je je als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
Maar het gaat niet alleen om het communiceren naar buiten. Employer Branding gaat namelijk ook over hoe je jouw bedrijf vanuit een interne identiteit positioneert naar de arbeidsmarkt. Aan een mooi marketing sausje heb je niets, als je communicatie niet overeenkomt met de werkelijkheid. Richt je je alleen op communicatie, dan kan een new hire al snel uitgekeken zijn indien hij komt werken: zijn perceptie (afgegeven door een mooie campagne) klopt dan niet met de werkelijkheid.
Natuurlijk is ‘uiterlijk’ belangrijk en bepalen factoren als organisatie identiteit, behaalde financiële resultaten en de uitstraling van de producten & diensten in grote mate de (werkgevers)merkbeleving op de arbeidsmarkt. Maar ook factoren als stijl van leidinggeven, beoordelings- en waarderingssystemen en mogelijkheden tot persoonlijke groei en -ontwikkeling zijn belangrijke bouwstenen van jouw Employer Brand.